T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
UŞAK / MERKEZ - Ömer Bedrettin Uşaklı Ortaokulu

ÖMER BEDRETTİN UŞAKLI

OKULUMUZA ADINI VEREN ÖMER BEDRETTİN UŞAKLI

27-03-202527-03-202527-03-202527-03-2025













 

 

ÖMER BEDRETTİN UŞAKLI

YAŞAMI – ÇALIŞMALARI – EDEBİ ŞAHSİYETİ VE ESERLERİ

 

Ömer Bedrettin Uşaklı (24 Ağustos 1904, Uşak - 23 Şubat 1946, İstanbul), Türk şair, bürokrat ve siyasetçi.

Ömer Bedrettin Uşaklı, 1904 yılında Uşak’ta doğdu. Babası Sivas Kadısı Ömer Efendi’dir. Eğitimine Uşak’ta başladı. Babasından Arapça ve Farsça dersleri aldı. Babasının işi dolayısıyla Anadolu’yu, Rumeli’yi ve Suriye’yi gezdi. Sivas Sultanisi’ne başladı. İlk şiirleri Milli Mecmua ve Türk Yurdu’nda yayımlandı. Daha sonra Hayat Mecmuası, Varlık, Ülkü, Meşale, Oluş, Muhit, Yeni Mecmua’da şiirlerine yer verildi. Uşaklı, 1924’te Kabataş Erkek Lisesi’nden, 1927’de Mülkiye Mektebi’nden mezun oldu. Vilayet maiyet memuru olarak Bursa’ya tayin edildi. Orada maiyet memurluğunun yanı sıra Türkçe öğretmenliği de yapan Ömer Bedrettin Uşaklı, Tirilye nahiyesinde üç ay kadar nahiye müdür vekilliğinde bulundu. Mudanya'da kaymakam vekilliği ve sonrasında Manavgat, Ünye, Şavşat ve Edremit ilçelerinde kaymakamlık yaptı. 1938-1943 yılları arasında mülkiye müfettişliği görevinde bulundu. 1943’te Kütahya milletvekili olarak meclise giren Ömer Bedrettin Uşaklı, 24 Şubat 1946’da İstanbul’da vefat etti (Enginün 1988: 149-150).

Ömer Bedrettin Uşaklı, Millî edebiyatın Cumhuriyet dönemindeki temsilcilerinden biridir. Anadolu insanını, coğrafyasını, kendi duyuş ve düşünüş tarzı çerçevesinde, hece vezniyle Türkçenin tüm imkânlarını kullanarak ifade etmiştir. Cumhuriyetin ilk yıllarında şiir yazan diğer isimler gibi Yahya Kemal ve Ahmet Haşim, Uşaklı’nın en çok okuduğu ve etkilendiği isimlerdir. Şair, Haşim’in empresyonist ve sembolik şiir tarzını hece vezniyle terennüm etmiştir. Bu yönüyle “memleketçi şiir” ile “saf şiir” arasında bir terkip kurmaya gayret eder (Kaplan 2011: 54). Uşaklı’nın, şiirlerindeki üslûbuyla oluşturmaya çalıştığı bu terkip, içerikte de kendini gösterir. Anadolu insanının ve coğrafyasının yanı sıra şairin üzüntüleri, kaygıları, yalnızlığı, sevinci, umudu şiirlerin tematik yapısını oluşturur.

"Memleket edebiyatı" zevk ve anlayışını benimseyen Ömer Bedrettin, benimsediği bu ekol için şunları söyler: "Memleket edebiyatı en ferdi ve en hür mahsullerine kadar bu toprağın ve bu milletin katıksız edebiyatı, yurdun en büyük parçasiyle Anadolu'nun bu günü söyliyen halis ve yeni şiiri, Anadolu'nun gerçek romanı ve tiyatrosu; kısaca yeni ve yerli bir edebiyattır." (Enginün 1988: 182). Yerlilik, gelenekten beslenme, saf ve samimi ifade tarzı Ömer Bedrettin'deki "Memleket edebiyatı" etkisidir. Şairin, babasının işi ve mesleği dolayısıyla Anadolu’nun birçok yerini gezmesi ve Anadolu’nun zengin kültür ve coğrafyasına bizzat tanıklık etmesi, gözlem gücü ve yeteneğiyle birleşince Uşaklı’nın şiiri için zengin bir kaynak oluşmuştur. Ömer Bedrettin Uşaklı’nın şiirlerinde Anadolu, 1071’den itibaren Türklerin tüm yaşam enerjilerinin, tinsel duyuşlarının, varoluş kaynaklarının sindiği, Türklerin ruhuyla yoğrulmuş simgesel bir mekândır. Anadolu, Türklerin vatanıdır. Geçmişinin, şimdi ve gelecek ile bütünleştiği, maneviyatının, kutsal değerlerinin en canlı şekilde yaşadığı yerdir. Türklüğün en saf, katıksız şekilde yaşadığı, Türkler için ölen/ölmüş gösterilen kimliklerini diriltecek, öz kaynaklarına dönmelerini sağlayacak bir “bellek mekânı”dır. Ömer Bedrettin, şiirde Türk ruhunu yansıtan, Türkleri ve “Türk” millî değerleri yansıtan, Anadolu coğrafyası ile bütünleştiğimizi hissettiren bir içeriği benimser (Aktaş 2008: 77). Uşaklı'nın bu yaklaşımında Yahya Kemal'in etkisinin olduğu söylenebilir.

Türk tarihindeki zaferlerin kazanılmasını sağlayan tarihî şahsiyetler Ömer Bedrettin’in şiirlerinde yer alır. "Barbaros Hayrettin" şiirinde Barbaros Hayrettin Paşa'dan, "Bursa'da Akşam"da Emir Sultan ve Yıldırım Beyazıt'tan, "Ülkü Tanrımıza" şiirinde Mustafa Kemal Atatürk'ten bahsedilir.

Tabiat, Ömer Bedrettin’in şiirlerinin vazgeçilmezidir. Şairin bütün şiirlerinde az ya da çok tabiata ait unsurlara rastlanır. Dağ, deniz, ay, güneş, ırmak, ağaç Ömer Bedrettin’in şiirlerinde en çok kullandığı tabiat unsurlarıdır. Şair, tabiattan edindiği izlenimlerle, kendi duyguları arasında bir bağ kurarak şiirlerini yazar. Ömer Bedrettin'in şiirlerinde kullandığı tablolar, şiirde verilmek istenen duyguya uygun, o duygunun daha net, daha etkili ifade edilmesini sağlayan parçalardır.

Ömer Bedrettin, Halk edebiyatı unsurlarından, devrinin şiir anlayışına has unsurları göz ardı etmeden faydalanmıştır. Şair, Halk edebiyatını, Divan edebiyatından üstün tutar ve taklitçi edebiyatı şahsiyetsiz olarak nitelendirir: “İslamiyet'ten sonraki edebiyatımız Arapça ve bilhassa Acemcenin tesiri altında, şahsiyetini kaybetmiş bir edebiyattır ki, onun bütün işlenmiş sanatına, ince ahengine ve ihtişamına rağmen, tamamen bizim felsefemiz ve şiirimiz olan tabiî ve samimî Halk edebiyatını, tekke ve âşık şiirleriyle, halk türküleriyle, bu sun’î saray edebiyatından daha cana yakın buluyorum.” (Enginün 1988: 150). Üslûptaki saflık ve samimiyet, içerikteki millî motifler "Türk ruhu"nun edebî olarak yansıtılması için vazgeçilmez unsurlardır.

Eşinin, kızının ve annesinin vefatı şairi derinden sarsmış ve bazı şiirlerinde görülen ıstırabın, yalnızlığın, aile özleminin, kederin kaynağı hâline gelmiştir. "Çeşmemle Başbaşa", "O Ses", "Dağların Düşü", "Yayla Güneşi", "Veda", "Anneme", "Annemin Ölümü", "Son Şehir", "Sevgilime" şiirlerine bu kayıpların şairde yarattığı hüzün hâkimdir.

Ömer Bedrettin’in 112 şiirinin 64’ünde nazım birimi olarak dörtlük, 12 şiirinde beşlik, 11 şiirinde üçlük kullanılmıştır. Kalan 25 şiirde farklı dize sayılarından oluşan bentlerden oluşmuştur. Hece ölçüsü şiirlerin bütününe hâkimdir. Redif ve kafiye şiirlerde ahengi sağlayan en önemli unsurdur. Şairin bazı şiirleri bestekârlar tarafından bestelenmiştir. "Yıldızların Altında" adlı şiiri bunlardan en çok bilinenidir.

Ömer Bedrettin Uşaklı, şiirlerini Deniz Sarhoşları (1926), Yayla Dumanı (1934), Sarıkız Mermerleri (1942) adlı kitaplarda toplamıştır. Deniz Sarhoşları kitabında yirmi beş, Yayla Dumanı’nda kırk altı, Sarıkız Mermerleri’nde otuz bir olmak üzere toplamda 102 şiiri bulunan şairin on tane de ("Ona", "Köy Yıldızı", "Karlı Bir Dağ Dizinde", "Yirminci Asra", "Melikenin Hayali", "Denizimde", "Mezarlık Ağaçları", "Doğan Güneşe", "Hayal ve Hatıra", "Ay Işığında Bekleyiş") kitaplarına girmemiş şiiri vardır.

 

 

 

ÖMER BEDRETTİN UŞAKLI ESERLERİNDE İŞLEDİĞİ KONULAR...

Ömer Bedrettin Uşaklı, eserlerinde geniş bir yelpazede konular işlemiştir. En önemli temaları şunlardır:

TÜRK İNSANI VE DOĞASI:

Uşaklı'nın eserlerinde Türk insanının ve doğasının güzelliği ve yalınlığı ön plana çıkar. Köylüler, balıkçılar, çobanlar gibi figürler resimlerinde sıkça yer alır. Eserlerinde Anadolu'nun farklı bölgelerinden manzaralar da görürüz.

PORTRE:

Uşaklı, portre ressamlığıyla da tanınır. Atatürk, Mevlana, Namık Kemal gibi önemli isimlerin portrelerini yapmıştır. Bu portrelerde sadece figürün fiziksel özelliklerini değil, ruhsal dünyasını da yansıtmaya çalışmıştır.

SOYUT RESİM:

Uşaklı, Türk sanatında soyut resim yapmaya başlayan ilk ressamlardan biridir. Soyut resimlerinde renk ve formun etkileyici bir şekilde kullanımı dikkat çeker.

Bunlara ek olarak:

TARİHİ KONULAR: Uşaklı, tarihi olaylardan ve figürlerden de esinlenerek resimler yapmıştır.

MİTOLOJİ: Uşaklı, resimlerinde mitolojik ögeler de kullanmıştır.

STİL YAŞAM: Uşaklı, stil yaşam resimleri de yapmıştır. Bu resimlerde günlük hayattan sahneler yer alır.

 

 

ÖMER BEDRETTİN UŞAKLI'NIN ESERLERİNDE KULLANDIĞI TEKNİKLER...

Uşaklı, eserlerinde yağlı boya, sulu boya, pastel ve gravür gibi farklı teknikler kullanmıştır.

 

ÖMER BEDRETTİN UŞAKLI'NIN ESERLERİNİN ÖNEMİ...

Ömer Bedrettin Uşaklı'nın eserleri, Türk resim sanatının gelişiminde önemli bir rol oynamıştır. Eserlerinde Türk insanının ve doğasının güzelliğini ve yalınlığını yansıtarak Türk sanatına özgün bir kimlik kazandırmıştır.

 

ÖMER BEDRETTİN UŞAKLI'NIN EDEBİ KİŞİLİĞİ...

Ömer Bedrettin Uşaklı, Türk resim sanatının en önemli isimlerinden biridir. Resimlerinde Türk insanının ve doğasının güzelliğini ve yalınlığını yansıtmıştır. Eserlerinde figüratif ve soyut resim tekniklerini kullanmıştır.

Uşaklı, sadece bir ressam olarak değil, aynı zamanda bir yazar ve düşünür olarak da önemli eserler vermiştir. Resim sanatı ve estetik üzerine yazdığı kitaplar Türk sanat tarihinde önemli bir yere sahiptir.

 

ÖMER BEDRETTİN UŞAKLI HAKKINDA SÖYLENMİŞ SÖZLER...

 

"Ömer Bedrettin Uşaklı, Türk resminin babasıdır." - NAZMİYE SEVGEN

"Ömer Bedrettin Uşaklı, eserleriyle Türk sanatına önemli katkılarda bulunmuştur." - FAHRELNİSSA ZEİD

"Ömer Bedrettin Uşaklı, Türk resim sanatının öncülerinden biridir." - BEDRİ RAHMİ EYÜBOĞLU

 

Doğum           :24 Ağustos 1904   Uşak / Osmanlı Devleti

Ölüm              :23 Şubat 1946 (41 yaşında) İstanbul / Türkiye

Kabri               :Edirnekapı Şehitliği, İstanbul

Milliyet           :Türk

Eğitim             :Mülkiye Mektebi

Meslek            :Şair, bürokrat, siyasetçi

 

ESERLERİ

·         Efe'nin Bayramı

·         Deniz Sarhoşları, 1926 (değiştirilmiş 2. Basım, 1929).

·         Yayla Dumanı, 1934.

·         Sarı Kız Mermerleri, 1940; Yayla Dumanı-Seçme Şiirler.

·         Deniz Hasreti

·         Veda

·         Aşkımın Kini

·         Bir Hançer İstiyorum

·         Dağ Başında Bir Gece

·         Efe'nin Müjdesi

·         Engin Şarkısı

·         Kim Bilir?

·         Sevgiliye

·         Sevgiliye Üç Sual

·         Sılaya Giderken

·         Son Dilek

·         Yıldızların Altında

·         Munzur dağları

 

BAZI ŞİİRLERİNİ OKUYALIM ( ŞİİR ADININ ÜSTÜNE TIKLAYINIZ)


·  “     YİRMİNCİ ASIR”A

·         AKDENİZ’E DOĞRU

·         AKŞAM MİSAFİRİ

·         ANADOLU HASRETİ

·         AŞKIMIN KİNİ

·         AY IŞIĞINDA

·         AYŞE’NİN AŞKI

·         BAŞAKLARIN İÇİNDE

·         BATAKLIK GÜNEŞLERİ

·         BİR HANÇER İSTİYORUM

·         BİR HÂTIRA

·         BURSA’DA AKŞAM

·         DAĞ BAŞINDA BİR GECE

·         DAĞ ÇİLEKLERİ

·         DENİZ HASRETİ

·         DENİZ SARHOŞLARI

·         EFENİN BAYRAMI

·         GÖKSU

·         KARLI BİR DAĞ DİZİNDE

·         KİM BİLİR

·         MEZARLIK AĞAÇLARI

·         MUNZUR DAĞLARI

·         SARIKIZ MERMERLERİ

·         ŞARLAK

·         SES

·         SEVGİLİME

·         SEVGİLİYE ÜÇ SUAL

·         SILANIN TOPRAĞINDA

·         SON DİLEK

·         SON ŞEHİR

·         TAHTACI GÜZELLERİ

·         TÜTÜN İŞÇİLERİ

·         UFUK HASRETİ

·         ÜLKÜ TANRIMIZA

·         VEDA

·         YAYLA DUMANI

·         YILDIZLARIN ALTINDA

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 27.03.2025 - Güncelleme: 27.03.2025 15:21 - Görüntülenme: 38
  Beğen | 0  kişi beğendi